Čočka - přehlížená popelka naší kuchyně

Její benefity, způsoby úpravy a jeden recept s pečenou červenou řepou.

Čočka má třetí nejvyšší obsah bílkovin ze všech rostlin – 26 %. Díky tomu tvoří velmi důležitou složku stravy zejména pro vegetariány, ale ani mi ostatní bychom neměli zapomínat na její přednosti.

Mezi hlavní benefity konzumace čočky patří čištění střev, zlepšení metabolismu tuků, redukce váhy, dodání minerálů a vitamínů. S tím se pojí dobrá funkce imunitního systému a prevence řady civilizačních nemocí.

Čočka má v kuchyni mnoho využití. Můžeme jí použít na saláty nebo přílohy.

 

Saláty

buďto uvařenou prochladlou čočku promícháme s ochucenou zeleninou nebo vrstvíme na sebe. Čočku dáme na dno talíře a na ni rozprostřeme např. ochucený salát z listových salátů a na vrch salátu posadíme na dílky nakrájené vařené vejce, nebo ozdobíme hoblinkami parmazánu.

 

Přílohy

klasika s různě upravenými vejci (vařená, ztracená, sázená apod.) doplněná uzeným masem, opečenou uzeninou, pro zdravou výživu doporučujeme uzené tofu, tempeh, seitan, a jiné podobné produkty zdravé výživy (šmakoun)

Nebojte se podávat čočku ke grilovaným masům či rybám

Pro lepší strávení doplňujeme pokrmy z čočky sterilovanou nebo kvašenou zeleninou (okurky, cibulky, č. řepa, zelí apod.) převážně dochucenými do sladko-kysela, stejná poučka platí též pro přípravu různých zeleninových salátů. Nebudeme se cítit plný, nafouklí a náš organismus pokrm lépe a rychleji zpracuje. Pomáhá i pro ty, které čočka nebo jiné luštěniny nadýmá.

Čočka – je také perfektní příloha k pečené nebo grilované zelenině jako např. cuketa, lilek, paprika, žampiony, č. řepa.

Pro ty co nechtějí jíst pouze čočku s párkem od nedělní večeře, přidáváme jeden vynikající a jednoduchý typ a recept.

 

Čočka na kyselo s pečenou červenou řepou

syrovou červenou řepu oloupeme – nejlépe v rukavicích, jak známo řepa opravdu hodně barví a z rukou ji dostaneme až po několikátém mytí

nakrájíme na kostičky, vložíme do pekáče přidáme sůl, pepř, trochu cukru, malinko fenyklu (POZOR! opravdu malinko, jako šafránu!!! fenykl je totiž hodně aromatický). Zakápneme octem (může být i ovocný nebo vinný, záleží na vaší chuti a zvyklostech), zakápneme olivovým olejem, podlijeme trochou vody (opravdu maličko, řepa nám trochu vody pustí a my ji potřebujeme péct, ne vařit) a při 160 °C pečeme doměkka. Během pečení řepu občas promícháme. Nakonec dochutíme již použitými dochucovadly. Takto připravenou řepu můžeme podávat teplou, tak i za studena.

Čočka na kyselo. Obsah sáčku nasypejte do hrnce, zalijte 600 ml studené vody. Přiveďte k varu, poté vařte za občasného míchání na mírném plameni asi 10 minut, než se vyvaří veškerá voda. Poté odstavte, přiklopte poklicí a nechte ještě 3 minuty dojít, poté zamíchejte a můžete podávat

Servírujeme společně červenou řepu s čočkou, můžeme dozdobit zelenou bazalkou.